„Czy nie możemy zrobić tego w inny sposób?“,
tak brzmiałaby prawdopodobnie misja Pierre’a Cardina, gdyby została sformułowana jako pytanie. W tym pytaniu, które znany projektant mody dosyć często potrafił zadawać, można znaleźć zasadniczo jego rewolucyjny duch. Pierre Cardin przybył, zobaczył i wywrócił świat mody do góry nogami – nie tylko aktualną modę, ale cały przemysł i ostatecznie różne społeczeństwa dookoła świata.
Na długo przed swoją podróż po świecie jako znany projektant, któremu pozwolono nawet uścisnąć dłoń z papieżem i który stał już przed głowami państw, takich jak Gorbaczow czy Fidel Castro, Pierre Cardin po raz pierwszy udał się z Włoch do Francji. Urodzony w 1922 roku jako Pietro Costante Cardin w weneckiej wiosce San Biagio di Callalta, był jednym z dziewięciu dzieci w ubogiej rodzinie winiarzy. Starsze rodzeństwo Pietro musiało już w bardzo młodym wieku wziąć na siebie fizyczne brzemię życia rolniczego we włoskim słońcu. Tak więc Pietro również musiał stawić czoła temu losowi, dopóki reżim Mussoliniego nie doszedł do władzy. W 1924 roku rodzina uciekła przed faszyzmem do Francji, gdzie bambino Pietro stał się le petit Pierre.
Do dzisiaj niewiele wiadomo o prywatnym życiu wybitnego projektanta, który lubił żyć dyskretnie. Dlatego też nie istnieje żadna biografia Pierre’a Cardina. Zgodnie z jego własnym oświadczeniem jego droga została wcześnie wytyczona. Już jako dziecko szył ubrania dla lalek. W wieku 14 lat odpowiedział w szkole na pytanie co chciałby być kiedy dorośnie, że zostanie “projektantem mody”, wcale nie wiedząc, co to tak naprawdę znaczy. Dwa lata później opuścił rodzinę, by podążać swoją drogą, która doprowadziła go w końcu do Paryża. W czasie II wojny światowej pracował dla Francuskiego Czerwonego Krzyża, gdzie uczył się krawiectwa. Ponieważ jego talent został tu również potwierdzony, szybko znalazł nowego pracodawcę: W domu mody PAQUIN, młody talent zaprojektował kostiumy do sztuki Piękna i Bestia.
Bez zakończenia szkoły, ale pełen wigoru i zapału, Pierre Cardin znalazł pracę u projektanta Christiana Diora, z którym w 1947 roku w ścisłej współpracy powstał projekt “New Look”. W tym oto nowym wyglądzie znalazły się zaokrąglone ramiona, obcisła talia i rozkloszowana spódnica. Cardin później również obrócił ten styl na swoją głowę, ale wtedy już po krótkim czasie rozstał się z Diorem w ramach własnej emancypacji. Cardin zawsze kochał wolność i nie chciał być ograniczany w swoim rozwoju. Co więcej, czuł się powołany do rzeczy wyższych i widział siebie już wkrótce stojąc wpośród samej elity mody. Nie minęło zatem dużo czasu, zanim w 1954 roku wydał swoją pierwszą własną kolekcję, a cztery lata później wywołał sensację, kiedy zaprezentował swoją nową kreacje: Sukienkę Bąbelkową.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Wszechstronny wizjoner i demokratyczny projektant
W następnej dekadzie, Cardin nigdy nie zatrzymał się chociaż na chwilę. Mimo wielu protestów wprowadził na ulice świata paryską haute couture i od tamtej chwili tworzył modę dla typowej kobiety z miasta. To, co wcześniej było domeną wysokiego społeczeństwa, było raptem dostępne dla znacznie większej grupy ludzi. “Jaki jest sens projektowania czegoś, czego nikt nie będzie nosić poza sferą wybiegu?” zapytał Cardin, demokratyzując przemysł mody. Elitarne domy haute couture zdystansowały się wtedy od rzekomego buntownika. Od tego czasu jego pokazy mody nie mogły odbywać się w tym samym czasie, co pokazy znanych domów mody, które zostały oficjalnie upoważnione przez paryskie stowarzyszenie mody Chambre Syndicale de la Haute Couture do oficjalnej nazwy haute couture. Cardin został nagle uznany za pierwszego socjalistę w branży mody, który w tej chwili poczuł, że cały Paryż jest przeciwko niemu. Jego stary przyjaciel Yves Saint Laurent nagle stał się wtedy jego nowym wrogiem.
„Nigdy nie dążyłem za modą. To ja ją tworzyłem.“
Jeśli spojrzymy na karierę Pierre’a Cardina z odrobiną dystansu, da się zauważyć, że nie składa się ona z pojedynczych impulsów, ale raczej rozwijała się w naturalny sposób. Bo to były prawdziwe modernizacje branży, a nie jakieś chwilowe wstrząsy, do których dążył projektant mody. To, co zmienił, pozostało do dzisiaj i rozwinęło się dalej. Tak więc na jego drodze powstało wiele historycznych osiągnięć, które mają trwały efekt. Na przykład, to Cardin stał się pierwszym projektantem, który stworzył pierwszą męską kolekcję, wywołując zatem kolejny skandal. Podczas gdy ci wielcy imiona ówczesnego przemysłu mody potrząsały głowami i scena w dużej mierze odwróciła się od Pierre’a Cardina plecami, zatrudnił on studentów, którzy zgodzili się zaprezentować jego projekty. Nawet sam Cardin niezachwianie stanął jako model na wybiegach i będąc wielkim fanem teatru, z przyjemnością wkraczał w nową rolę. Kiedy jesteś zdany na siebie, musisz mieć odwagę podejmować decyzje.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Ale Pierre Cardin zdobył międzynarodowy wpływ przede wszystkim poprzez dywersyfikację w doborze swoich modeli. Przed nim żaden projektant nie wpadł na pomysł aby polecieć do Japonii w poszukiwaniu modeli. Ogólnie rzecz biorąc, nikt wcześniej nie odważył się na modę w Azji. Chiny właśnie wyszły z rewolucji kulturalnej, a w Związku Radzieckim ludzie nosili raczej mundury. Z fasonem i linią w swojej modzie, otworzył zupełnie nowy świat jako ambasador mody w tych do tej pory raczej jednorodnych społeczeństwach. Zdjęcia z jego pokazu mody na chińskim murze rozeszły się po całym świecie.
Oprócz tego, że Cardin prezentował również swoje kolekcje przez modelki azjatyckie i czarne, zdecydowanie przeciwdziałał również seksualizacji kobiet poprzez modę. Wyzwolił kobiece ciała poprzez usunięcie sztywnych ramion i ciasnych pasków, w które noszące je osoby zawsze musiały się wciskać. Jego luźny i stosunkowo szeroki krój nie podkreślał już kobiecej sylwetki, a tym samym oferowała nie tylko swobodę poruszania się, ale także swobodę z punktu widzenia społecznej i seksualnej. Ta wolność zwiększyła wiarę wielu kobiet w siebie i w dzisiejszym czasie prawdopodobnie otrzymałaby hashtag #empowerment.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Future Fashion and Furniture
Uczeń Cardina, Jean Paul Gaultier, powiedział kiedyś o swoim pierwszym pracodawcy: “Dzięki Pierre’owi Cardinowi, wiem, że wszystko jest możliwe.” Cardin zdawał się być tego świadomy, ponieważ nie ważne czy były to samochody, czy samoloty, nie istniało nic, czego wizjoner by nie zaprojektował. Przynajmniej umieszczał swój podpis na wielu cenionych, godnych szacunku dziełach, dbając o to, by jego nazwisko nie pozostało nikomu nieznane. Już prawie nie dziwi więc, że niegdyś uczniowie jednej francuskiej szkoły napisali “Pierre Cardin” w polu odpowiedzi na teście, gdy poproszono ich o podanie nazwiska prezydenta Francji.
W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych Cardin weście zainteresował się okularami. Zmiany były, szczerze mówiąc, bardzo potrzebne. Ponieważ przed pojawieniem się Cardina na rynku, znane były tylko czarne i złote ramki, a raz na jakiś czas odważył się ktoś połączyć oba kolory ze sobą. Świat pilnie potrzebował futurystyczne okulary przeciwsłoneczne i oprawki Pierre Cardin, które po długich latach wniosły nowe impulsy do świata okularów. To, jakie oprawki i kolory były wówczas popularne, miało wtedy jedynie peryferyjne znaczenie dla rewolucjonisty. Sam fakt, że dzisiaj bardzo popularne modele, które noszą logo PC na zauszniku, nazywają się Evolution 5 i Evolution 6, nie jest przypadkiem.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Meble, które zaprojektował Pierre Cardin, również wyglądają jakby nie miały miejsca na tym świecie. Kreacja mebli nigdy nie była dla Cardina ważna z finansowego punktu widzenia, ponieważ jego kreacje są uważane za przedmioty kolekcjonerskie, a nie za przedmioty codziennego użytku. Ale projektowanie kolekcji mebli Pierre Cardin stanowiło dla niego kolejnym sposobem na wyrażenie samego siebie – i właśnie to była najpiękniejsza rzecz na świecie. Cieszyła go każda wystawa własnych mebli, a Cardin jako największe wyróżnienie w swoim życiu wymienił jego wprowadzenie do Académie des Beaux-Arts (w kategorii fauteuil).
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Następnie perfumy, ręczniki i wszelkiego rodzaju artykuły gospodarstwa domowego. Cardin miał nawet swój własny teatr, w którym dawał nieznanym reżyserom i aktorom szansę na zaistnienie. Znana na całym świecie restauracja Maxim’s stała się światową siecią dopiero po pojawieniu się Cardina na scenie. Jednym z ostatnich pomysłów starego, ale niestrudzonego wielkiego myśliciela była wieża w Wenecji, której niestety już nie był w stanie zrealizować. Pierre Cardin był zdeterminowany, by dożyć 100 i tylko dwa lata mu do tego brakowały. Tydzień temu zmarł w wieku 98 lat w Neuilly-sur-Seine.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an