„Pierwszy krok na drodze do wielkich czynów to odwaga” powiedział kiedyś poeta Johann Wolfgang von Goethe.
I miał rację, zwłaszcza gdy tę sentencję odniesiemy do początków firmy Edel-Optics. Bo rzeczywiście trzeba było mieć odwagę, żeby założyć firmę, która oferuje online najpierw okulary przeciwsłoneczne, a w następnej kolejności okulary korekcyjne. Wyzwaniem była wówczas dygitalizacja „wizyty u optyka”, co mimo dużej konkurencji ze strony sklepów stacjonarnych funkcjonuje z bardzo dobrym skutkiem – i to już od dziesięciu lat.
Wszystko zaczęło się w 2005 roku w Londynie, gdzie pochodzący z Hamburga prezes Edel-Optics, Dennis Martens, wspólnie ze swoim partnerem utworzyli internetowy salon optyczny London Eyewear Ltd.. Mimo udanego startu Martens ze względu na różnice w podejściu do strategii firmy odszedł ze spółki. Miał szczęście w nieszczęściu, gdyż to posunięcie spowodowało, że na początku 2009 roku razem z nowym partnerem biznesowym, dawnym kolegą szkolnym z Hamburga Tomislavem Karajicą, założył spółkę Edeloptics GmbH.
Pan Karajica okazał się idealnym partnerem w biznesie. Podczas gdy Martens specjalizuje się w rozwiązaniach dla sklepu internetowego, Karajica ma duże doświadczenie w finansowaniu i planowaniu finansów. Ponadto będąc z wykształcenia inżynierem budownictwa, z powodzeniem kieruje grupą Imvest, która ma ugruntowaną pozycję na rynku nieruchomości w Hamburgu w dziedzinie rozwoju projektów, planowania i budownictwa mieszkaniowego. Obaj założyciele to zgrany zespół, ponieważ znają się już od prawie 30 lat. Wieloletnia przyjaźń skutkuje dużym zaufaniem, które zawsze jest podstawą dobrego interesu.
Gwałtowne przyspieszenie
Współpraca dwóch ekspertów szybko przyniosła owoce – już w roku założenia firmy udało się wypracować pierwszy zysk. Zostały położone odpowiednie podwaliny pod udany start. Obejmują one m.in. autorski innowacyjny system sklepu internetowego z programem, który umożliwia sprawną obsługę dowolnej ilości języków, walut i stawek podatkowych. Dzięki temu firma Edel-Optics może bardzo szybko i przy niskich kosztach rozszerzać działalność na skalę międzynarodową. Już w roku jej utworzenia rozpoczęły działalność pierwsze zagraniczne sklepy internetowe, a zaledwie dwa lata później 70% obrotów było generowanych poza granicami Niemiec. Dzisiaj Edel-Optics dysponuje indywidualnymi sklepami internetowymi w 53 krajach, od Australii po Cypr.
Pilotażowy projekt dystrybucji wielokanałowej – multitalent Edel-Optics
W 2011 roku położono nacisk nie tylko na ekspansję międzynarodową, lecz równolegle do niej na wykorzystanie dodatkowych kanałów sprzedaży i powiększenie portfolio produktów o okulary korekcyjne. Dlatego w sierpniu 2011 roku został otwarty pierwszy sklep stacjonarny przy ulicy Barmbeker Straße w Hamburgu. Dzisiaj firma optyczna z Hamburga z wielokanałowym systemem dystrybucji ma swoje sklepy przy ulicy Ottenser Hauptstraße (w dzielnicy Altona) i w centrum handlowym Alstertal (w dzielnicy Poppenbüttel), przy czym ten ostatni jest połączony z olbrzymim magazynem razem z centrum wysyłkowym. Nowoczesna koncepcja sklepu z wirtualną wystawą towarów, gdzie klienci dokonują na iPadach wstępnego wyboru zgodnie z ich preferencjami, i z wirtualnym lustrem stanowi niedostępne nigdzie indziej połączenie zalet zakupów internetowych z zakupami w sklepie stacjonarnym. Poświadczają to liczne nagrody, między innymi Retail Technology Award Europe, którą firma Edel-Optics zdobyła w 2014 roku w kategorii „Best Customer Experience”. Sukces potwierdzają również same liczby: były start-up zatrudniający obecnie 85 pracowników i oferujący ponad 40 000 produktów należy do największych graczy w branży. Z wynikiem ponad pół miliona okularów wysłanych z Hamburga do 120 krajów Edel-Optics to jeden z największych internetowych sklepów detalicznych sprzedających markowe okulary w Europie i numer 2 w Niemczech. Udało się zrealizować cel, jaki przyjaciele Martens und Karajica postawili sobie przed dokładnie dziesięciu laty, polegający na stworzeniu jednego z największych międzynarodowych internetowych salonów optycznych. Lecz jest jeszcze wiele planów…
Kolekcje i kooperacje
W ramach strategii wzrostu marka detaliczna Edel-Optics powołała do życia własne marki. Należy do nich m.in. joint venture JB by Jérôme Boateng, gdzie rolę projektanta pełni gwiazda futbolu i znawca mody Jérôme Boateng. Współpraca zaczęła się w 2016 roku kolekcją, której nazwa Cities of my Life nawiązuje do miast pełniących ważną rolę w życiu tego wybitnego sportowca. W 2017 roku Boateng zaprezentował w hali edel-optics.de Arena w Hamburgu-Wilhelmsburgu swoją drugą kolekcję okularów o nazwie #teamJB17, która odzwierciedla różne aspekty jego złożonej osobowości. Aktualna kolekcja #BOAconnection jest poświęcona wąskiemu gronu rodziny i przyjaciół Boatenga.
W 2018 roku nawiązano również współpracę z mieszkającą w Hamburgu prezenterką telewizyjną Sylvią Meis. W maju Holenderka zaprezentowała w przybranej ojczyźnie pierwszą kolekcję okularów przeciwsłonecznych własnej marki Sylvie Optics. Okulary przeciwsłoneczne dla silnych kobiet reklamowane hasłem „There is no him in hero” są dostępne wyłącznie w Edel-Optics.
Wyjątkowy rodzaj partnerstwa łączy firmę z drużyną koszykówki „Hamburg Towers”. Drużyna w klasie Pro A walczy nie tylko o zwycięstwo w meczach wyjazdowych i u siebie w hali Edel-Optics.de Arena, lecz również o perspektywy dla młodzieży w dzielnicy Wilhelmsburg. Za sportowo-społeczny projekt „Sport bez granic” Marvin Willoughby, prezes Hamburg Towers, został w 2015 roku odznaczony Orderem Zasługi Republiki Federalnej Niemiec. Sponsorowanie Hamburg Towers dla zakorzenionej w Hamburgu firmy Edel-Optics jest więc sprawą dużej wagi. Poza tym żadna inna miejska dyscyplina sportu nie stanowi lepszego połączenia kultury młodzieżowej i stylu życia, dlatego koszykówka idealnie wpisuje się w profil marki Edel-Optics.
Więcej, niż tylko praca
Firma Edel-Optics rośnie i się rozwija, podobnie jak asortyment, różnorodność marki i współpraca. W międzyczasie firma „wyrosła” nawet ze swojego biura przy placu Gänsemarkt. Punktualnie w 10. rocznicę swojego powstania Edel-Optics przeprowadza się do nowej siedziby przy ulicy Reeperbahn. Nowe biura mieszczą się w Hamburger Ding skupiającym freelancerów, założycieli start-upów i ekspertów ds. biznesu. Projekt biura co(ol)workingowego firmy Home United łączy na pięciu piętrach wszystko, co ma do zaoferowania St. Pauli: Urban Art Gallery, Adrenalin Lounge, mikrobrowar w piwnicy i taras na dachu. Pojawia się pytanie: czy to jeszcze praca, czy już życie? Jeśli ktoś po pracy chce się napić lokalnego piwa Astra i mieć widok na port, wystarczy, że wjedzie swoim fotelem biurowym do windy.
Ciekawe więc, co przyniesie przyszłość. Jedno jest pewne już teraz: w żadnym innym salonie optycznym nie ma większego wyboru, bardziej przyjaznej dla klientów formy zakupów i atrakcyjniejszych ambasadorów marki. Dlatego wspólnie z naszymi ceniącymi modę i dobry styl klientami i przyjaciółmi oraz partnerami biznesowymi cieszymy się na następne 10 lat pod hasłem SEE AND BE SEEN!
Leave a Comment