„Luxury is in each detail“ – Hubert de Givenchy
Hubert de Givenchy, z pochodzenia Francuz, był jednym z najbardziej popularnych projektantów na świecie. Jego marka stawia na luksus i prostolinijność, a zakres asortymentu to różnorodne produkty od sukienek, przez dodatki i buty, aż do kolekcji perfum i kosmetyków. Historia marki jest ukoronowana licznymi sukcesami i ma związek z wieloma innymi światowej sławy projektantami i gwiazdami, które przyczyniły się do sukcesu Givenchy.
Historia
W roku 1927 we francuskim mieście Beauvais w arystokratycznej rodzinie urodził się Hubert James Traffin de Givenchy. Szlachetne korzenie rodziny sięgają 18 wieku i pochodzą ze strony ojca, podczas gdy zawody artystyczne były szczególnie popularne w rodzinie matki. Matka zaszczepiła także w Givenchy zainteresowanie tkaninami i krojami. Jego słabość do luksusu oraz wyczucie mody, trendów i tkanin nie są efektem przypadku.
Zainspirowany modą i potencjałem francuskiej stolicy, już w wieku 17 lat młody Givenchy opuścił swoje miasto rodzinne, aby rozpocząć naukę w paryskim domu mody i jednocześnie podjąć studia na École nationale supérieure des beaux-arts de Paris, czyli paryskiej szkole nauk pięknych. Na początku kształcił się u Jacques Fath, który obok takich sław jak Christian Dior czy też Pierre Balmain, zaliczał się do najbardziej wpływów projektantów czasów powojennych. W ciągu kolejnych lat uczył się sztuki krawiectwa od najważniejszych projektantów takich jak Robert Piguet i Lucien Lelong, czy też legendarna włoska projektantka Elsa Schiaparelli, u której był zatrudniony jako kierownik artystyczny, przez co wkrótce również sam stał się słynny w Paryżu.
Jego pierwszy dom mody, który nosił nazwę Maison Givenchy, powstał w roku 1952. Debiutowa kolekcja składała się z lekkich spódnic do samej ziemi i eleganckich białych bluzek. Jedna z bluzek nazywała się Bettina Blouse na część popularnej wówczas modelki Bettiny Graziani. W następnym roku Givenchy poznał swojego idola i późniejszego mentora Christóbala Balenciaga i zaprezentował mu swoje klasyczne, purystyczne projekty. To był początek ich wieloletniej przyjaźni, która została przerwana, kiedy Givenchy Ateliers przeniósł się na tę samą ulicę, na której swój biznes miał Balenciaga.
W 1954 roku Givenchy otworzył swój pierwszy zakład krawiecki i zaprezentował luksusową damską linię prêt-à-porter. Charakterystyczne dla stylu tej luksusowej marki były krzykliwe, radosne kolory i młodzieńcza kobiecość. Inne znaki szczególne to proste kroje, koktajlowe sukienki i stroje wieczorowe. Od pojawienia się pierwszej kolekcji luźnych sukienek, która była wspólnym pomysłem Givenchy i Balenciaga, Hubert de Givenchy stał jednym z najbardziej wpływowych i innowacyjnych projektantów swoich czasów. Koniec lat 60. to wprowadzenie na rynek pierwszej męskiej kolekcji o nazwie Gentleman Givenchy.
W roku 1988 markę kupiło przedsiębiorstwo Louis Vuitton Moët Hennessey (LVMH), a siedem lat później Hubert Givenchy przeszedł na emeryturę. Jego następcami byli odnoszący sukcesy, innowacyjni projektanci tacy jak John Galliano, Alexander McQueen, Julien MacDonald oraz Riccardo Tisci. Od wiosny 2017 dyrektor kreatywną Givenchy jest Clare Waight Keller, które nadaje firmie nowego kierunku i jest pierwszą kobietą na szczycie tej luksusowej marki. Jej graficzny design i biało-czarne kolekcje przemawiają do wyobraźni. Chociaż założyciel Hubert de Givenchy znany był z jaskrawych kolorów, w które obfitowały tworzone przez niego kreacje, obecnie marka stawia na delikatne kolory, proste linie i skromną elegancję.
Hubert de Givenchy zmarł w marcu 2018 w wieku 91 lat.
Krawiec pięknych kobiet
W roku 1953 Givenchy spotkał się z Audrey Hepburn, aby stworzyć dla niej kreacje do filmu „Sabrina“. Był to początek ich wieloletniej przyjaźni, a także długotrwałej współpracy na gruncie zawodowym.
//www.instagram.com/p/BgOj1U3Axpq/?utm_source=ig_embed
To właśnie Givenchy zaprojektował dla Audrey Hepburn słynną czarną sukienkę, w której wystąpiła w filmie „Śniadanie u Tiffany’ego“ i która do dzisiaj jest obowiązkowym dodatkiem każdej stylowej kobiety. Givenchy powiedział kiedyś, że mała czarna była najtrudniejsza do zaprojektowania, ponieważ musiała być utrzymana w prostej konwencji.
„The little black dress is the hardest thing to realise, because you must keep it simple.“ – Hubert de Givenchy
Francuski dom mody ubierał także inne gwiazdy poza słynną aktorką i muzą Audrey Hepburn. Również Jacqueline Kennedy Onassis podczas zaprzysiężenia jej męża Johna F. Kennedy, miała na sobie sukienkę od Givenchy. Do fanów marki zaliczali się także Grace Kelly, Marlene Dietrich oraz Greta Garbo.
Okulary przeciwsłoneczne Givenchy
Także dzisiaj marka cieszy się ogromną popularnością wśród gwiazd i gwiazdeczek. Takie piosenkarki jak Fergie, Kim Kardashian oraz Beyoncé to tylko niektóre ze sławnych fanek Givenchy.
Design okularów Givenchy to obecnie przede wszystkim delikatne, klasyczne kolory takie jak czarny, brązowy, bordowy oraz ciemnoszary i proste oprawki. Kontrastu tym najczęściej szerokim ramkom i raczej stonowanym modelom nadają srebrne i złote akcenty, co doskonale widać na przykładzie tych octanowych okularów z kolekcji 2018.
Mimo swojej prostoty, asortyment okularów przeciwsłonecznych Givenchy jest ogromny. Czy będą to modele bez oprawek takie jak Givenchy GV 7081/S, okrągłe okulary z kolorowymi szkłami GV 7089/S, wyraźne prostokątne okulary przeciwsłoneczne GV 7061/S lub model GV 7017/N/S z ogromnym logo firmy na zausznikach.
Kliknij tutaj, aby zapoznać się z kolekcją okularów przeciwsłonecznych Givenchy w sklepie internetowym Edel-Optics.
Leave a Comment