Najczęściej zadawane nam przez klientów pytanie brzmi: jak będą wyglądały najmodniejsze okulary w przyszłym sezonie. Dlatego nasi eksperci jak co roku uważnie przyjrzeli się najnowszym trendom Fashion Weeks na międzynarodowych pokazach wiosna/lato 2021 – od Kopenhagi (sierpień), przez Nowy Jork, Londyn i Mediolan (wrzesień) po Paryż (październik). Z powodu epidemii Covid-19 marki musiały w tym roku wykazać się wyjątkową kreatywnością, ab zaprezentować swoje najnowsze kolekcje, np. poprzez seanse filmowe, transmisje na żywo pokazów bez publiczności czy wybiegi plenerowe. Mimo oczywistych wad taka forma prezentacji miała także jedną sporą zaletę – miłośnicy mody z całego świata mogli bez problemu śledzić targi na swoich tabletach i komputerach. Oczywiście sami także skorzystaliśmy z tej okazji. Szczególną uwagę poświęciliśmy przy tym markom, które oferujemy w naszym sklepie i staraliśmy się wychwycić najważniejsze trendy, które zdominują rynek mody w 2021.
Zwariowane realia, niepewna przyszłość
Jak zwykle podczas Fashion Weeks (czyli Tygodni Mody), także pokazy mody wiosna-lato 2020 służyły jako platforma wymiany informacji społecznych i politycznych. Wiele marek wykorzystało wywołaną przez pandemię nowego wirusa sytuację jako okazję do zmiany własnego sposobu myślenia i rozważań, w jaki sposób społeczeństwo może stać się lepsze, sprawiedliwsze, a gospodarka bardziej zrównoważona. Aby wymienić tutaj zaledwie kilka przykładów: wielorodność pokazów Art School na pokazach w Londynie, sweter „vote” Louisa Vuittona na tygodniu mody w Paryżu lub cała kolekcja marki Designers Remix wykonana z pochodzących z recyklingu materiałów na kopenhaskim pokazie.
Wiele pokazów stanowiło również komentarz do zagmatwanej rzeczywistości, której obecnie doświadczamy oraz do niepewnej przyszłości, w której między innymi nowy wirus i globalne ocieplenie będą miały wpływ na życie, jakie znamy. Niektórzy projektanci, tacy jak Marine Serre, posunęli się nawet do zaprezentowania w swoich kolekcjach maseczek ochronnych i plastikowych przyłbic podczas pokazów w Paryżu. W wywiadzie dla Vogue’a projektantka trafnie skomentowała: „Ubrania spełniają przecież od zawsze funkcję ochronną”.
W strojach projektanta Kenzo znalazły się nawet elementy w stylu siatki pszczelarskiej, które prawie całkowicie spowijała postacie modeli. Ochronna funkcja akcesoriów znalazła także wyraźne odbicie w najnowszych okularowych trendach w postaci oprawek oversize i soczewek typu wrap around, najczęściej w sportowym stylu, które zapewniają panoramiczną ochronę oka.
Inne marki z kolei proponowały podróże do przyszłości jako formę ucieczki od otaczającej nas rzeczywistości. Na przykład pokaz mody Thoma Browne’a był w rzeczywistości filmem fabularnym, który zabrał nas na “Olimpiadę Księżycową” w 2132 roku. Na tle księżycowej oprawy i białych strojów niepokojąco połyskiwały złote aviatory z lustrzanymi soczewkami, które filmowi lektorzy nazywali „odblaskowymi”.
Sportswear podbija ulice
Tak jak Thom Browne przeniósł modę na futurystyczną arenę olimpijską, tak inne marki włączyły do swoich kolekcji mody codziennej mocne elementy odzieży sportowej, każda we własnej interpretacji. Przykładowo Miu Miu postawiła na kontrasty: sportowe stroje inspirowane latami 90., w tym trampki na obcasach i kurtki z polaru, które zostały połączone z fantazyjnymi okularami z wysadzanymi brylancikami oprawkami, a wąskie prostokątne okulary przeciwsłoneczne w pastelowych barwach leciutko wyginały się wokół twarzy, współgrając ze sportowym stylem kolekcji.
Zainspirowany naturą pokaz Burberry, który sam naczelny projektant marki Riccardo Tisci nazwał „romansem syreny z rekinem”, odbył się na jednym z brytyjskich terenów leśnych. Na zielonym tle pokazano stroje olśniewające przepychem, krawiectwo najwyższej próby i blask brylantowej biżuterii. Strażnicy towarzyszyli modelkom na leśnym wybiegu jako kolejny raz powracający w tym sezonie motyw potrzeby ochrony, a okulary z panoramiczną błękitną lub transparentną tarczą magicznie zmieniały stroje w malownicze obrazy rodem z przyszłości.
Back to the 60s/70s
Marka Dior zaczerpnęła inspirację do swojej najnowszej kolekcji od niezwykle popularnej w latach 60. feministycznej artystki Luci Marcucci. Batikowe wzory, kwiatowe nadruki i lejące się tkaniny w kolorach natury zostały uzupełnione eleganckimi i subtelnymi „pilotkami” w złotych oprawkach lub okularami o modnym kształcie sześciokąta, które nieodparcie kojarzą się z kultowymi „lenonkami” i nadają „wolnym duchom” odpowiednio intelektualny charakter.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Nie zabrakło w tym roku także stylizacji we wszystkich odcieniach bieli, która od kilku sezonów króluje na największych światowych wybiegach – tym razem w kombinacji z okularami w stylu lat 60. Przykładowo w kolekcji Fendi, gdzie przybrały wyjątkowo elegancki kształt drobnych prostokątnych oprawek, których biel znakomicie korespondowała z czystą formą nieskazitelnie białych strojów. Także aviatory z płaską górną krawędzią oprawki nadawały stylizacjom w innych kolorach szykowny clean look.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Fendi nie była jedyną marką, która w tym sezonie postawiła na biel: także Burberry i Tom Ford poszli tą drogą. A Thom Browne zadedykował jej całą swoją tegoroczną kolekcję utrzymaną wyłącznie w odcieniach kości słoniowej, bieli i bladej żółci.
Kolejny trend zainspirowany epoką lat 60., choć wpisuje się także w niezwykle silną obecnie potrzebę ochrony, to okulary oversize. W tym sezonie ich rozmiar jest wręcz przesadnie wielki, tak że często twarze modelek na wybiegach prawie całkowicie chowają się za okularami. Spójrzmy na przykład na propozycje Toma Forda na nadchodzący rok: masywne plastikowe oprawki tworzą solidną ramę dla olbrzymich soczewek w figlarnych odcieniach fioletu lub żółci. To absolutny kontrast wobec minimalistycznych, dyskretnych okularów i rewolucja w łonie marki słynącej przede wszystkim ze swoich subtelnych modeli z elegancką czarną oprawką.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Także marka Gucci postawiła na ogromne, niemal gigantyczne okulary przeciwsłoneczne o różnych kształtach i jeszcze odważniej bawi się kolorami, takimi jak na przykład słodki róż i morski błękit. W połączeniu z kwiecistymi sukienkami i barwnymi chustami cała kolekcja wręcz pulsuje klimatem lat 60. i 70. i ponownie ożywia kultowy styl walczących z banałem „dzieci kwiatów”.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Ostatnia na naszej liście, chociaż nie mniej ciekawa niż poprzednicy, jest inspirowana Sycylią patchworkowa kolekcja marki Dolce & Gabbana, która olśniewa zawrotną kaskadą jasnych żywych barw i paletą wzorów i przywraca swoim stylizacjom harmonię dzięki olbrzymim ciemnym okularom z cieniowanymi brązowymi lub szarymi soczewkami.
Jeśli chcesz być na bieżąco w świecie nowinek eyewear – wystarczy regularnie zaglądać do naszego bloga!